Avgifter

Historia

När Bua IF bildades 1939, fick hela föreningen plats i Perka-Eriks kök. Idag har föreningen utvecklats och har över 500 medlemmar. Omkring 300 aktiva ledare och spelare träffas varje vecka på anrika Västkustvallen eller i Bua idrottshall för att träna, leka och spela matcher. Även idag bygger allt på kamratskap, engagemang, ideellt arbete, utveckling, makrillfestivaler, spelarlegendarer, knattelirare, guldmatcher och bottennapp.

Mycket av förenings historia finns att läsa i den fina Jubileumsboken som togs fram i samband med föreningens 75-års firande. Nedan följer ett korta utdrag från olika tidsepoker.

1930-40-talet - Föreningen blir till

Det sägs att den första någorlunda formella fotbollsmatch som arrangerats i Bua ägde rum vid Gamlegård, Nalses marker en Kristihimmelfärdsdag 1937. Bönder mötte fiskare. Fyra gärdesgårdsstenar fick bli målstolpar och lagen klädde sig i det som fanns till hands - fiskarna i blåblus, bönderna i arbetsbyxor, samtliga i träskor.

Efter ett antal spontanmatcher de följande åren samlades en handfull spelare hemma på Perkas gård 1939 för att diskutera bildandet av en fotbollsförening och fästa Bua IF's första stadgar på papper. Föreningens första ordförande blev handlaren Brygge-Sven Berntsson.

Lite kuriosa från denna tiden är att bandyföreningen BK Vågen som hade Kroks Mosse som sin hemmaplan, kom ur Bua IF och en verksamhet som tog egen fart och sedermera blev en egen förening. Det startades också en simsektion som bl.a. tog ansvar för Väröungdomarnas simskola vid Bua Strand.

1950-talet - Ny arena och nya segrar

Under en period prövade föreningen även på friidrott och gymnastik. Spjut, diskus, tidtagarur och diverse andra redskap köptes in. Folkskollärare Harry Martinsson genomförde veckovisa samlingar med gymnastiska övningar. Det grävdes t.o.m. en längdhoppsgrop vid sidan av planen.

I slutet av 50-talet tog man sig upp till Div 1 Norra Halland, föreningen fick ett B-lag och man uppförde den vackra vindpinade Västkustvallen. Enligt böckerna var budgeten för anläggningen 37.000 kr i dåvarande penningvärde. I dagens värde (2022) runt 700.000kr...

1960-talet - Träning ger färdighet

På 60-talet började ungdomsverksamheten få lite fart. Alfreds-Kurt Persson gjorde ett stort jobb med att forma och organisera verksamheten. Många kommande storspelare kom ur denna satsning. Karl-Olof Axelsson, Tore "Fjorda-Nalse" Johansson, Simmens-Alvar Larsson, Sture Svahn, Bertil "Smullet" Axelsson, Arne Carlsson och inte minst Sven-Åke Karlsson för att nämna några.

I mitten på 60-talet med tränaren Sture Olsson satsades det på massage, gymnastik och konditionsträning i den beryktade backen Fiskelia. Laget växte allt starkare. Värt att nämna från denna tiden är matcherna beskådades av 2-300 personer i publiken och vid en seriefinal 1969 kom det hela 1500 personer.

1970-talet - Den gyllene epoken

Med mycket talang och vältränade spelare kom Bua IF 3:a i dåtidens div 4, en toppnotering i föreningens historia. Man blev ett topplag i division 4 där föreningen under 5 års tid placerade sig bland de 6 bästa. Det blev totalt 10 säsonger i 4:an och vid många hårda derbyn med Norvalla kom det ofta mer än 500 åskådare.

Från denna tid kan nämnas tränaren Allan "Bagarn" Törnqvist, stabile målvakten Tore Johansson (som från debuten 1959 spelade 18 säsonger), till mittback omskolade strikern Sven-Åke Karlsson och Bertil Axelsson på topp. Några andra spelare som kom fram på 70-talet kan nämnas mittbacken Jörgen Hansson, Christer Carlsson, Kent Olausson, Kjell Svahn, Holger Carlsson, Morgan Olausson, Jan-Ivar Berntsson. Bua beskrevs i pressen som "ett välspelande och kraftfullt lag", "djupledsfotboll", "bolltrillande" och ett "spelande lag".

Makrillfestivalen startade upp under 70-talet, då som nu en viktigt del i intäkter till föreningen.

1978 - Svenska Cupen. Bua - Malmö FF på Västkustvallen. Ett div 4 lag mot Nordens då främsta fotbollslag. Ett Malmö FF med 8 stjärnor från fotbolls-VM i Argentina - Bosse Larsson, Thomas SJöberg, Krister Kristensson för att nämna några. Och tränaren Bob Houghton.

Ny läktare byggdes, Bua Musikkår spelade, 4000 i publiken, föreningen lanserade sin slogan "Bua IF - laget med vind i seglen" och en chocköppning från Bua som nästan tar ledningen tidigt i matchen. 1200 varmkorvar senare skrevs slutresultatet 4-0 till Malmö. Än idag är Malmömatchen det största som har hänt föreningen både sportsligt och ekonomiskt.

1980-talet - Passa bollen för i h-vete

En stabil div 5 klubb första halvan och med serieseger 1986. Detta med spelare som ungdomarna Conny Svahn, Lars-Erling Karlsson, Ronny Karlsson, Mikael "underbarnet" Johansson, Benny Pettersson och Gerry Gunnarsson med stöd av några av 70-talets guldklimpar.